اولین بار لیگ شبیهسازی سه بعدی در سال ۲۰۰۴ به عنوان یکی از مسابقات شبیهسازی فوتبال در روبوکاپ برگزار شد. پیش از آن، شبیهسازی فوتبال شامل مسابقههای دو بعدی و مربی(و ارائه ابزارهای گرافیکی) بود. تیمهای شبیهسازی دو بعدی به سطوح بالای تصمیمگیری میپردازند که استفاده از آنها در روبوتهای فوتبالیست با محدودیتهای سختافزاری به راحتی امکانپذیر نیست. شبیهسازی سه بعدی با هدف نزدیک کردن این دو به هم پدید آمده است.
در نسخهی حاضر شبیهساز سه بعدی هر تیم شامل تعدادی روبوت شبیهسازی شده میباشد (در آخرین مسابفات جهانی که در سنگاپور برگزار شد شش روبوت در مقابل شش روبوت بازی کردند). این روبوتها مدل شبیهسازی شدهی روبوتهای نائو هستند. شبیهساز فیزیکی قوانین فیزیکی مانند شبیهسازی مفاصل، وزن و اصطکاک را شبیهسازی میکند. هر تیم شبیهسازی فوتبال شامل یک مجموعه چند عامله از بازیکنان است که بهطور مستقل تصمیمگیری میکنند.